ZABAWY LOGOPEDYCZNE


"Połam" sobie język - wierszyki i łamańce:

https://instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/wierszyki-i-lamance.html

zachęcam dzieci do nauki wybranego wierszyka i zaprezentowania się na zajęciach, gdy już wrócimy do przedszkola.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych i super zabawa w jednym


Żeby ładnie mówić,poprzez zabawę aktywizujemy obie półkule mózgowe. Dzieci chętnie podejmowały te aktywności na zajęciach logopedycznych
w przedszkolu, zachęcamy więc do wspólnej zabawy w domu.

 
 

Ćwiczenia słuchowe z rybką Minimini:

 
 

Różnicujemy głoski "s" i "sz":

 
 

Dla starszaków - utrwalanie poznanych liter:

 
 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

 

Gimnastyka buzi i języka z Radosławem Pazurą - onomatopeje

 

Gimnastyka buzi i języka z Radosławem Pazurą - ćwiczenia słuchowe (rozpoznawanie dźwięków)

 

Gimnastyka buzi i języka z Radosławem Pazurą - doskonalenie analizy i syntezy sylabowej

 

ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PRAWIDŁOWY ODDECH

1. Chłodzenie gorącej zupy.

2. Wąchanie kwiatów, zapachów, potraw, kosmetyków.

3. Chuchanie na złączone dłonie.

4. Zdmuchiwanie piórek, listków, chrupek, piłeczek, kawałków waty z gładkiej a następnie szorstkiej powierzchni.

5. Nadmuchiwanie balonów.

6. Nabieranie powietrza nosem przy zamkniętej buzi i wypuszczanie przy jednoczesnej artykulacji głoski np. /s/ lub /f/.

7. Dmuchanie na płomień świecy tak, aby go nie zgasić.

8. Dmuchanie na styropianowe zabawki pływające po wodzie (zabawa “Zawijanie do portu”).

9. Puszczanie baniek mydlanych. Dmuchamy na zmianę:

długo - krótko - jak najdłużej

słabo – mocna – jak najmocniej

10. Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki.

11. Gwizdanie.

12. Dmuchanie na paski papieru lub wycięte z kolorowego papieru zabawki (zwierzęta, kwiatki, listki, gwiazdki itp.) umieszczone na nitkach i umocowane na stelażu, tak aby jak najdłużej utrzymały pozycję wychylną.

13. Dmuchanie do celu, np. papierowych, styropianowych lub zrobionych z wacików zabawek (rybki do stawu, pająk na pajęczynę, myszki do norki, pies do kości itp.).

14. Oddychanie w pozycji leżącej z zabawką ułożoną na brzuchu (“Kołysanka”).

15. Naśladowanie na jednym wydechu śmiechu różnych osób np. dziewczynka: hi, hi, hi, chłopiec: ha, ha, ha, staruszka: he, he, he, mężczyzna: ho, ho, ho.

16. Fonacja samogłosek lub spółgłosek /s, z, sz, ż, w, f/ na jednym wydechu podczas zabawy np. jazda samochodu z przedszkola do garażu, droga ślimaka z lasu do domu itp.

17. Zabawy fonacyjne samogłoskami aaa..., ooo...., uuu..., eee.., yyy ..., iii …

18. Łączenie samogłosek w pary, po trzy aż do sześciu: aaauuu, aaaooouuu itp.