ZABAWY MONTESSORIAŃSKIE


    Dopasuj drugą część serduszka                        Dobierz odpowiednia ilość perełek do cyfry na muszelce


 
 

 
 

Nawlecz słomki na sznureczek


Dobierz zwierzę do zdjęcia i nazwij je


 
 

 
 

Przenieś pompony szczypcami


Dopasuj klucz do kłódki


 
 

 
 

Tworzymy obrazek z gumek


Posłuchaj, odgadnij i dobierz obrazek


 
 

 
 

Dopasuj zakrętki do słoików - ćwiczenia w zakręcaniu i odkręcaniu 


Ułóż obrazek z figur geometrycznych


 
 

 
 

Spróbuj przeczytać i zawiesić na odpowiednim miejscu 


Przesiej kasze przez sitko - szukamy skarbów


 
 

 
 

Ułóż obrazek z kółek


Ścieramy mydełko na tarce


 
 

 

Ułóż rytm wg wzoru


Powiedz gdzie jest miś ?


 
 
puszki szmerowe.pdf

 
 
Geometryczna tablica demonstracyjma.pdf

Połącz skarpetki w pary i spróbuj je złożyć


Dopasuj figury


 
 

 
 
 

Włóż do puszki guziki w różnym rozmiarze 


Ułóż fasolki według wzoru


Posegreguj według koloru


 
 

 
 

Wytnij po linii

Dopasuj kolory i przypnij klamerki

Dopasuj kamienie do kształtu

Dokręć i odkręć - dopasuj nakretkę do śruby


 
 

Rolony z poleceniami


Przelicz patyki i przyporządkuj je do rolki z odpowiednia cyfrą


 

 


Dobierz właściwe zdanie do obrazka

Dobierz i dopnij klamerkę do właściwej literki na kwiatku

Dobierz kluczyk do właściwego konturu


Cylindry do osadzania – 4 bloki z cylindrami umożliwiają pierwsze sensoryczne doświadczenia w rozróżnianiu wielkości. Blok posiada wgłębienia na 10 cylindrów. Cylindry różnią się między sobą wysokością i/lub średnicą, tworząc logiczne szeregi. Każdy cylinder posiada uchwyt - wielokrotne chwytanie ćwiczy mięśnie ręki dziecka, przygotowując je do poprawnego trzymania przyborów do pisania.

Blok A – zmniejsza się wysokość cylindrów, średnica bez zmian.

Blok B – zmniejsza się średnica cylindrów, wysokość bez zmian.

Blok C – zmniejsza się wysokość cylindrów i zmniejsza średnica.

Blok D – wzrasta wysokość cylindrów i zmniejsza się średnica. 

Praca z cylindrami umożliwia dziecku: 

  • doskonalenie umiejętności wzrokowego i dotykowego rozróżniania wielkości,

  • rozwijanie koncentracji i niezależności,

  • rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,

  • przygotowanie do pisania poprzez naukę prawidłowego chwytu przygotowującego do pisania,

  • poznanie i utrwalenie pojęć oraz ich znaczeń takich jak:

- gruby – cienki,

- wysoki – niski,

- duży – mały

- otwory: głęboki – płytki, szeroki – wąski.  

Przykładowe propozycje ćwiczeń: 

Zapoznanie dziecka ze sposobem przenoszenia bloku z szafki na dywanik i
z dywanika do szafki.
Zaprezentowanie sposobu przenoszenia pojedynczego cylindra – ćwiczenia.

Ćwiczenia z 1, 2, 3, 4 blokami.

Lekcja nazw.

Dopasowywanie cylindrów do właściwych otworów  (w kolejnych ćwiczeniach również z opaską).

Ustawianie cylindrów w kolejności od naj do naj. Dziecko po ustawieniu dotyka kolejno wszystkie cylindry.

Nauczyciel ustawia pierwszy i ostatni cylinder dziecko ustawia środkowe.

Nauczyciel ustawia tylko 1 dowolny cylinder, pozostałe ustawia w szyku dziecko.

Nauczyciel wysuwa z szeregu 1 cylinder, zadaniem dziecka jest znalezienie miejsca tego cylindra.

Nauczyciel prosi dziecko: czy możesz dać mi grubszy/cieńszy niż ten?

Nauczyciel wybiera 3 cylindry i pyta: który jest najgrubszy? Od którego jest grubszy ten? A ten jaki jest?

Układanie wyjętych ze wszystkich bloków cylindrów:

a)     układanie dowolnych kształtów i kompozycji,

b)     wkładanie cylindrów do właściwych otworów.

Odrysowywanie podstaw cylindrów z poszczególnych bloków.

Kombinacja z innymi materiałami.




Czerwone belki – to 10 drewnianych belek (drążków, patyków) pomalowanych na czerwono. Najdłuższa belka ma długość 1 m, a każda następna jest o 10 cm krótsza. Najkrótsza belka ma długość 10 cm. 

Praca z czerwonymi belkami umożliwia: 

  •  kształtowanie pojęć: długi – krótki, a także pojęć pochodnych: długi – dłuższy –najdłuższy, krótki – krótszy – najkrótszy;
  • ćwiczenia w klasyfikowaniu przedmiotów wg długości lub wysokości;
  • rozwijanie sprawności motorycznej i koordynacji ruchowej 

Propozycje ćwiczeń:

  1. Układanie belek wg długości.
  2. Układanie belek wg wysokości.
  3. Układanie serii.
  4. Układanie serii i wyciąganie poszczególnych elementów.
  5. Układanie belek z przepaską.
  6. Układanie dłuższej/krótszej niż ta, którą wskaże nauczyciel?
  7. Składanie belek do najdłuższej: 9+1, 8+2, 7+3, 6+4.
  8. Odszukiwanie przedmiotów tej samej długości (wysokości), co posiadana belka.
  9. Lekcja nazw.
  10. Tworzenie dowolnych wzorów, labiryntów na dywaniku.
  11. Kombinacje z innymi materiałami.


Przypnij klamerką pranie


Przelej wodę przez lejek


Posegreguj przedmioty wg koloru


 

Różowa wieża, to seria 10 różowych sześcianów o różnych wielkościach. Najmniejszy sześcian ma bok 1 cm, a największy 10 cm. Wszystkie klocki są jednego koloru, aby dziecko mogło skupić uwagę na ich wielkości. Umożliwiają obserwację zmiany wielkości w trzech wymiarach. Celem pracy jest wykształcenie takich pojęć jak mały–duży, oraz stopniowania np. mały-mniejszy-najmniejszy, duży-większy-największy, większy niż.... Dziecko przy budowaniu wieży uczy się określonego porządku, choćby od największego klocka do najmniejszego. Materiał przygotowuje najmłodszych do nauki matematyki, wprowadza
w świat wymiarów np. uczy systemu dziesiętnego, geometrii, objętość.

Cele pracy z materiałem:

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • ćwiczenie umiejętności kontroli i koordynacji ruchów,
  • doskonalenie dokładność i staranność,
  • doświadczenie powiązania wielkości z ciężarem,
  • tworzenie szeregu,
  • doświadczanie przestrzeni - rozpoznawanie wielkości w trzech wymiarach.
Propozycje ćwiczeń: 

  1. Ustawianie wieży w pionie – równanie do brzegu, ustawianie po przekątnej.
  2. Ustawianie wieży w poziomie.
  3. Ćwiczenia z klockami w poziomie, a następnie w pionie.
  4. Lekcja nazw: duży – mały.
  5. Ćwiczenia rozwijające pojęcia: większy niż, mniejszy niż, największy, najmniejszy.
  6. Ćwiczenia z szeregiem z otwartymi i zamkniętymi oczami.
  7. Układanie różnych wież, różniących się kształtem i liczbą elementów.
  8. Odrysowywanie klocków wieży, malowanie, wycinanie – tworzenie własnego kompletu.
  9. Kombinacja z innymi materiałami (np. walcami, cylindrami).

 
 

Brązowe schody – seria 10 drewnianych prostopadłościanów o każdy długości 20 cm. Podstawą prostopadłościanów są kwadraty o bokach od 10 cm - największy do 1 cm - najmniejszy. 

Praca z brązowymi schodami umożliwia dziecku:

  • kształtowanie pojęć gruby-cienki, a także pojęć pochodnych: gruby-grubszy- najgrubszy, cienki-cieńszy-najcieńszy,
  • wykształcanie struktur porządkowania i szeregowania,
  • rozwijanie sprawności motorycznej i koordynacji ruchowej. 

Materiał ten jest wprowadzeniem do budowy systemu dziesiętnego i geometrii oraz umożliwia sensoryczne doświadczanie objętości. 

Propozycje ćwiczeń:

  1. Budowanie schodków w poziomie – dotykanie, doświadczanie kształtów.
  2. Budowanie w pionie.
  3. Lekcja nazw: gruby, cienki.
  4. Ustawianie schodków w kolejności od najcieńszego  do  najgrubszego (i odwrotnie). Dziecko po ustawieniu dotyka kolejno wszystkie schodki.
  5. Nauczyciel ustawia pierwszy i ostatni schodek dziecko ustawia środkowe.
  6. Nauczyciel ustawia tylko 1 dowolny schodek, pozostałe ustawia w szyku dziecko.
  7. Nauczyciel wysuwa z szeregu 1 schodek, zadaniem dziecka jest znalezienie miejsca tego schodka.
  8. Nauczyciel prosi dziecko: czy możesz dać mi grubszy/cieńszy niż ten? (stawia dowolny schodek). Dziecko ustawia obok schodki od wskazanego przez nauczyciela.
  9. Odrysowywanie prostopadłościanów.
  10. Kombinacje z innymi materiałami.


 
Zabawy montessori.pdf
 

 ĆWICZYMY CHWYT PĘSETKOWY, UTRWALAMY LICZENIE I KOLORY

 

ĆWICZYMY ZAPINANIE GUZIKÓW

 

DOBIERAMY PASUJĄCE LITERY

 

LICZYMY I NAWLEKAMY KORALIKI

 

RYSUJEMY W KASZY

 

USPRAWNIAMY DŁONIE

 

Układanka - Gdzie jest Jaś?

Zadaniem dziecka jest wyciąć poszczególne karty, a potem ułożyć w ciągu zgodnie z etapami rozwoju prenatalnego Jasia? Rodzic czyta dziecku krótki opis znajdujący się na kartach i pomaga w ułożeniu.

 

Kontynenty
Wytnij kontynenty i przyklej na duży arkusz papieru lub gazetę. Wytnij napisy
i dopasuj nazwy do kontynentów. Wytnij obrazki ze zwierzętami i dopasuj do kontynentów. W razie potrzeby, rodzic może pomóc, jest plansza kontrolna
(z podpowiedzią).

Kontynent 1.pdf
Kontynent 2.pdf
Kontynent 3.pdf
Kontynent 4.pdf
Kontynent 5.pdf
Kontynent 6.pdf
Kontynenty napisy.pdf
Kontynenty podpowiedzi.pdf
Kontynenty zwięrzeta.pdf
 
Pudełko tekstyliów.pdf
Geometryczna tablica demonstracyjma.pdf

globus lądy i wody.pdf