Dopasuj drugą część serduszka Dobierz odpowiednia ilość perełek do cyfry na muszelce
Nawlecz słomki na sznureczek
Dobierz zwierzę do zdjęcia i nazwij je
Przenieś pompony szczypcami
Dopasuj klucz do kłódki
Tworzymy obrazek z gumek
Posłuchaj, odgadnij i dobierz obrazek
Dopasuj zakrętki do słoików - ćwiczenia w zakręcaniu i odkręcaniu
Ułóż obrazek z figur geometrycznych
Spróbuj przeczytać i zawiesić na odpowiednim miejscu
Przesiej kasze przez sitko - szukamy skarbów
Ułóż obrazek z kółek
Ścieramy mydełko na tarce
Ułóż rytm wg wzoru
Powiedz gdzie jest miś ?
Połącz skarpetki w pary i spróbuj je złożyć
Dopasuj figury
Włóż do puszki guziki w różnym rozmiarze
Ułóż fasolki według wzoru
Posegreguj według koloru
Dokręć i odkręć - dopasuj nakretkę do śruby
Przelicz patyki i przyporządkuj je do rolki z odpowiednia cyfrą
Dobierz kluczyk do właściwego konturu
Cylindry do osadzania – 4 bloki z cylindrami umożliwiają pierwsze sensoryczne doświadczenia w rozróżnianiu wielkości. Blok posiada wgłębienia na 10 cylindrów. Cylindry różnią się między sobą wysokością i/lub średnicą, tworząc logiczne szeregi. Każdy cylinder posiada uchwyt - wielokrotne chwytanie ćwiczy mięśnie ręki dziecka, przygotowując je do poprawnego trzymania przyborów do pisania.
Blok A – zmniejsza się wysokość cylindrów, średnica bez zmian.
Blok B – zmniejsza się średnica cylindrów, wysokość bez zmian.
Blok C – zmniejsza się wysokość cylindrów i zmniejsza średnica.
Blok D – wzrasta wysokość cylindrów i zmniejsza się średnica.
Praca z cylindrami umożliwia dziecku:
doskonalenie umiejętności wzrokowego i dotykowego rozróżniania wielkości,
rozwijanie koncentracji i niezależności,
rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
przygotowanie do pisania poprzez naukę prawidłowego chwytu przygotowującego do pisania,
poznanie i utrwalenie pojęć oraz ich znaczeń takich jak:
- gruby – cienki,
- wysoki – niski,
- duży – mały
- otwory: głęboki – płytki, szeroki – wąski.
Przykładowe propozycje ćwiczeń:
Zapoznanie dziecka ze sposobem
przenoszenia bloku z szafki na dywanik i
z dywanika do szafki.
Zaprezentowanie sposobu
przenoszenia pojedynczego cylindra – ćwiczenia.
Ćwiczenia z 1, 2, 3, 4 blokami.
Lekcja nazw.
Dopasowywanie cylindrów do właściwych otworów (w kolejnych ćwiczeniach również z opaską).
Ustawianie cylindrów w kolejności od naj do naj. Dziecko po ustawieniu dotyka kolejno wszystkie cylindry.
Nauczyciel ustawia pierwszy i ostatni cylinder dziecko ustawia środkowe.
Nauczyciel ustawia tylko 1 dowolny cylinder, pozostałe ustawia w szyku dziecko.
Nauczyciel wysuwa z szeregu 1 cylinder, zadaniem dziecka jest znalezienie miejsca tego cylindra.
Nauczyciel prosi dziecko: czy możesz dać mi grubszy/cieńszy niż ten?
Nauczyciel wybiera 3 cylindry i pyta: który jest najgrubszy? Od którego jest grubszy ten? A ten jaki jest?
Układanie wyjętych ze wszystkich bloków cylindrów:
a) układanie dowolnych kształtów i kompozycji,
b) wkładanie cylindrów do właściwych otworów.
Odrysowywanie podstaw cylindrów z poszczególnych bloków.
Kombinacja z innymi materiałami.
Czerwone belki – to 10 drewnianych belek (drążków, patyków) pomalowanych na czerwono. Najdłuższa belka ma długość 1 m, a każda następna jest o 10 cm krótsza. Najkrótsza belka ma długość 10 cm.
Praca z czerwonymi belkami umożliwia:
- kształtowanie pojęć: długi – krótki, a także pojęć pochodnych: długi – dłuższy –najdłuższy, krótki – krótszy – najkrótszy;
- ćwiczenia w klasyfikowaniu przedmiotów wg długości lub wysokości;
- rozwijanie sprawności motorycznej i koordynacji ruchowej
Propozycje ćwiczeń:
- Układanie belek wg długości.
- Układanie belek wg wysokości.
- Układanie serii.
- Układanie serii i wyciąganie poszczególnych elementów.
- Układanie belek z przepaską.
- Układanie dłuższej/krótszej niż ta, którą wskaże nauczyciel?
- Składanie belek do najdłuższej: 9+1, 8+2, 7+3, 6+4.
- Odszukiwanie przedmiotów tej samej długości (wysokości), co posiadana belka.
- Lekcja nazw.
- Tworzenie dowolnych wzorów, labiryntów na dywaniku.
- Kombinacje z innymi materiałami.
Przypnij klamerką pranie
Przelej wodę przez lejek
Posegreguj przedmioty wg koloru
Różowa wieża, to seria 10 różowych sześcianów o różnych
wielkościach. Najmniejszy
sześcian ma bok 1 cm, a największy 10 cm. Wszystkie klocki są jednego koloru, aby dziecko
mogło skupić uwagę na ich wielkości. Umożliwiają
obserwację zmiany wielkości w trzech wymiarach. Celem
pracy jest wykształcenie takich pojęć jak mały–duży,
oraz stopniowania np. mały-mniejszy-najmniejszy, duży-większy-największy, większy niż.... Dziecko
przy budowaniu wieży uczy się określonego porządku, choćby od największego
klocka do najmniejszego. Materiał przygotowuje
najmłodszych do nauki matematyki, wprowadza
w świat wymiarów np. uczy systemu dziesiętnego, geometrii, objętość.
Cele pracy z materiałem:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- ćwiczenie umiejętności kontroli i koordynacji ruchów,
- doskonalenie dokładność i staranność,
- doświadczenie powiązania wielkości z ciężarem,
- tworzenie szeregu,
- doświadczanie przestrzeni - rozpoznawanie wielkości w trzech wymiarach.
- Ustawianie wieży w pionie – równanie do brzegu, ustawianie po przekątnej.
- Ustawianie wieży w poziomie.
- Ćwiczenia z klockami w poziomie, a następnie w pionie.
- Lekcja nazw: duży – mały.
- Ćwiczenia rozwijające pojęcia: większy niż, mniejszy niż, największy, najmniejszy.
- Ćwiczenia z szeregiem z otwartymi i zamkniętymi oczami.
- Układanie różnych wież, różniących się kształtem i liczbą elementów.
- Odrysowywanie klocków wieży, malowanie, wycinanie – tworzenie własnego kompletu.
- Kombinacja z innymi materiałami (np. walcami, cylindrami).
Brązowe schody – seria 10 drewnianych prostopadłościanów o każdy długości 20 cm. Podstawą prostopadłościanów są kwadraty o bokach od 10 cm - największy do 1 cm - najmniejszy.
Praca z brązowymi schodami umożliwia dziecku:
- kształtowanie pojęć gruby-cienki, a także pojęć pochodnych: gruby-grubszy- najgrubszy, cienki-cieńszy-najcieńszy,
- wykształcanie struktur porządkowania i szeregowania,
- rozwijanie sprawności motorycznej i koordynacji ruchowej.
Materiał ten jest wprowadzeniem do budowy systemu dziesiętnego i geometrii oraz umożliwia sensoryczne doświadczanie objętości.
Propozycje ćwiczeń:
- Budowanie schodków w poziomie – dotykanie, doświadczanie kształtów.
- Budowanie w pionie.
- Lekcja nazw: gruby, cienki.
- Ustawianie schodków w kolejności od najcieńszego do najgrubszego (i odwrotnie). Dziecko po ustawieniu dotyka kolejno wszystkie schodki.
- Nauczyciel ustawia pierwszy i ostatni schodek dziecko ustawia środkowe.
- Nauczyciel ustawia tylko 1 dowolny schodek, pozostałe ustawia w szyku dziecko.
- Nauczyciel wysuwa z szeregu 1 schodek, zadaniem dziecka jest znalezienie miejsca tego schodka.
- Nauczyciel prosi dziecko: czy możesz dać mi grubszy/cieńszy niż ten? (stawia dowolny schodek). Dziecko ustawia obok schodki od wskazanego przez nauczyciela.
- Odrysowywanie prostopadłościanów.
- Kombinacje z innymi materiałami.