Cała Polska Czyta Dzieciom i Misiowy Wujek Maciej Barański również!
Posłuchajcie!

https://www.facebook.com/wydawcadwukropek/videos/289584978886423



Kolejna propozycja od Misiowej Mamy dla naszych przedszkolaków.
Czas porozmawiać o pszczółkach :-)

1. Znasz powiedzenie: „Pracowita jak pszczółka”? Co wiesz o tych pożytecznych owadach? Poszerz swoją wiedzę dzięki filmikom edukacyjnym: https://www.youtube.com/channel/UCTid3vMuAJTWaUh6HR3Xreg
2. Miód jest słodki! Jeśli masz w domku słoik miodu przyjrzy się z bliska jaki jest miód : jaki ma kolor, smak, czy jest gęsty, a może lepki? Czy umiesz samodzielnie posmarować chlebek miodem? Spróbuj!
3. Pobaw się z panem Sebastian Dusza - zabawa „Na łące”: 
https://www.youtube.com/watch?v=_MJUccU_vp4





Misiowa Mama zaprasza do wspólnego świętowania!!!

18 maja będziemy obchodzić 100. rocznicę urodzin Jana Pawła II.

Pięknym znakiem uczestnictwa w obchodach 100. urodzin Karola Wojtyły będzie wykonanie przez dzieci urodzinowej laurki.

Będzie to również znakomita okazja do czytania najmłodszym opowiadań związanych z historią
i dzieciństwem małego Lolka.


Zachęcamy do wykonania ostatniego zadania z Modułu "Mali przedsiębiorcy".


"Zaprojektuj banknot"

Rodzicu zaprezentuj dziecku banknoty i monety. Uwaga! Prezentacji dokonujemy w rękawiczkach!

Dziecku udostępniamy arkusz papieru w formacie zbliżonym do banknotu. Ma ono za zadanie zaprojektować swój własny. Przypominamy dzieciom, że banknoty mają dwie strony. Z jednej strony znajduje się wizerunek osoby, a z drugiej – przedmioty, budowle związane z jej życiem, czasami, w których żyła. Prosimy również, aby na każdym banknocie znalazło się jego oznaczenie cyfrowe, czyli wartość.

Może to będzie banknot babci, a może pani z przedszkola? Każdy pomysł będzie dobry!


Wyjaśniamy dziecku, że pieniądze w Polsce może emitować jedynie Narodowy Bank Polski. Tworzenie banknotów zleca on Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a monet – Mennicy Polskiej. Powstają w niej również monety okolicznościowe oraz kolekcjonerskie. Można zaprezentować dziecku filmik edukacyjny „Mennica Polska. Jak się robi pieniądze” https://www.youtube.com/watch?v=FntiUiLncLw.




Dzisiaj "Święto Ziemi"! Wspaniały dzień, do którego przygotowywaliście się od poniedziałku. Macie piękne stroje/biżuterię ekologiczną, umiecie śpiewać refren piosenki. Wielkie brawa! Czas na wielkie świętowanie!

1. Przebierzcie się w strój ekologiczny i zaśpiewajcie refren piosenki (jeśli nie udało się nauczyć, nic się nie dzieje - po prostu jej wysłuchajcie)

2. Rozwiążcie quiz ekologiczny

https://zasobyip2.ore.edu.pl/…/5bd2dd39ed6ed5c0…/index.html…

3.Popatrzcie przez okienko razem z Mamusią/Tatusiem lub wyjdźcie razem na balkon i złóżcie życzenia matce Ziemi :-) Nie zapomnijcie posłać jej buziaczka 


Kolorowanki Małego Misia - Dzień Ziemi.pdf

 Zachęcamy do zabaw z zakresu przedsiębiorczości.Oto one:

1) Zabawa w sklep.
Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.



2) Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala.


Bajka dostępna w zasobach e-podręczniki:
 https://epodreczniki.pl/a/widziec-nie-tylko-siebie/D18q7xNQg

Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:
· Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
· Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?
Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.


3) Czy wszystko można kupić za pieniądze?
Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne/wartościowe dla naszej rodziny”.


GORĄCO ZACHĘCAMY DO FOTORELACJI ZE WSPÓLNEJ ZABAWY!!!

       Oto propozycje Misiowej Mamy dotyczący tematu:    "JESTEM MAŁYM EKOLOGIEM"

Od dzisiaj zajmiemy się również tematyką ekologii.  Ziemia ma bowiem w tym tygodniu swój dzień! Wyprawimy jej wspaniałą imprezkę.  Świętować będziemy również "Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich", bo ...kochamy czytać :-)

Zabawy na poniedziałek :
1) Przygotuj razem z mamusią/tatusiem wyjątkowy strój, biżuterię lub chociaż element garderoby na "Dzień Ziemi" . Wykorzystajcie surowce wtórne :-)

2) Posłuchaj piosenki Zozi: "Świat w naszych rękach". https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Do środy spróbujcie nauczyć się refrenu:
"Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat"

3) Czy hodujecie w domu roślinki/kwiaty? Jeśli tak - przy pomocy osoby dorosłej wykonajcie czynności pielęgnacyjne tj. zraszanie, podlewanie


.

 Nasze misie zapraszają do obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”.  https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo

Mali przedsiębiorcy - interaktywne zadania pomagające w realizacji programu.

https://view.genial.ly/5e91b8befba9d40d9e4e56b0/interactive-image-mali-przedsiebiorcy?fbclid=IwAR3GO6VHpafXG5V1J_2tAczKPpkHsdN8KW-BP6FN7FxutcLU5UUfcf7dhYg

 Zabawa doskonaląca percepcję dotykową "SKRZYNIA SKARBÓW"
Rodzicu przygotuj „skrzynię skarbów” – kartonowe pudełko z otworem. Ukryj w jego wnętrzu różne przedmioty związane z tematyką zajęć. Zadaniem uczestników zabawy jest próba ich rozpoznania za pomocą dotyku. Następnie dzieci pokazują przedmiot, który wylosowały, i wspólnie sprawdzają, czy odgadły, czym jest dany przedmiot. Porozmawiaj z dzieckiem na temat: Co jest dla ciebie cenne/wartościowe?


Zabawy i rozmowy inspirowane opowiadaniem „KOLEKCJONER MONET” 

1. Spróbujcie opowiedzieć, które z informacji przedstawionych w tekście najbardziej Was zainteresowały i dlaczego. Wyjaśnijcie również pojęcia: kolekcja, kolekcjoner, moneta, banknot, klaser. 

2. Prawda czy fałsz? - określcie prawdziwość informacji: 

• numizmat to inna nazwa mumii egipskiej

• portfel służy do przechowywania pieniędzy

• monata to papierowy pieniądz, przeważnie w kształcie prostokąta

• klaser to album ze starymi zdjęciami

• awers to bok monety

• kolekcjoner to osoba, która produkuje korale

• banknoty służą do płacenia za zakupy

• na banknocie dziesięciozłotowym widnieje portret Mieszka I

• pieniądze nigdy nie tracą swojej wartości

• każdy kraj ma taką samą walutę

• pierwsze pieniądze wynaleziono bardzo dawno temu w VII w p.n.e

ZABAWY I ROZMOWY INSPIROWANE WIERSZEM 

„Czego nie kupimy za pieniądze?” - wdrażanie dzieci do poszanowania uniwersalnych wartości.       

Zastanówcie się, co jest cenniejsze niż pieniądze. Możecie wymieniać wszystko, co przyjdzie wam do głowy. Następnie posłuchajcie wiersza Magdaleny Ledwoń „Czego nie kupię za pieniądze?” i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule. 

„CZEGO NIE KUPIĘ ZA PIENIĄDZE?” (Magdalena Ledwoń) 

Za pieniądze, mój drogi, możesz kupić wiele,

lecz nie kupisz wspomnień związanych z przyjacielem.

Bezcenne są miłość, przyjaźń i zdrowie,

oraz wsparcie bliskich, gdy czarne myśli chodzą po głowie.

Przyjaciele i rodzina to skarb największy,

a czas, który z nimi spędzasz, od pieniędzy jest cenniejszy.


PRACE PLASTYCZNE


Portfel z kartonu

Wykonajcie portfel z kolorowego bloku technicznego według własnego pomysłu lub według instrukcji. Propozycja wykonania portfela: Kartkę z bloku technicznego (format A4) składamy na trzy równe części
 i zginamy (kartka powinna być ułożona pionowo, a linie zgięć wkonane w poziomie). Przykładamy do siebie dwie części i sklejamy po bokach, a w trzeciej części (klapka) zaokrąglamy rogi.
Następnie wykonujemy dowolne wzory pisakami.



 

Monetowy frotaż 

Teraz przygotujcie kartkę papieru i ołówek. Włóżcie monetę pod kartkę i rysujcie ołówkiem po jej powierzchni. Starsze przedszkolaki mogą wyciąć wszystkie monety i włoży do swojego portfela.



W ramach  programu "Mały miś w świecie wielkiej literatury" rozpoczynamy realizację ostatniego modułu.

Z powodu czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 moduł przyjmuje formę umożliwiającą zrealizowanie go poprzez kształcenie na odległość. W związku z powyższym zapraszamy do współpracy wszystkich rodziców.

Prosimy, pomóżcie nam drodzy rodzice nauczyć dzieci przedsiębiorczości!!!  

Zachęcamy gorąco do przesyłania zdjęć z realizacji zadań modułowych.



Kolekcjoner monet (Magdalena Ledwoń)

 

Antek jak zwykle nie mógł się doczekać wizyty u dziadków.
Już od rana był podeks
cytowany, że już dzisiaj wybierze się do babci
 i dziadka w odwiedziny. Cieszył się tym bardziej, że już dawno ich nie widział. Babcia i dziadek wybrali się bowiem na wycieczkę i nie było ich całe dwa tygodnie.  
Kiedy Antek wpadł do domu dziadków, wydawało się, że przez pokój przebiegł mały huragan. Mocno wyściskał babcię, która wyszła na powitanie.

– Babciu! Ależ ja tęskniłem – powiedział, rzucając się jej na szyję. – A gdzie dziadek? – dodał, rozglądając się po mieszkaniu.

– W dużym pokoju – odparła babcia. – Rozkłada swoje numizmaty.

– Co? – Krzywo uśmiechnął się Antek, bo nie bardzo wiedział, o czym mówiła babcia.

– Synku, nie „co”, tylko „proszę” – poprawiła go mama. – A numizmaty to po prostu pieniądze, które się zbiera w kolekcjach. Mogą to być stare pieniądze, których już się nie używa, albo takie, które zostały wyemitowane, aby uczcić jakieś ważne wydarzenie, lecz nigdy nie służyły do płacenia.

– To po co robić pieniądze, którymi się nie da zapłacić?– zapytał Antek.

– Właśnie dla takich kolekcjonerów, jak ja – dodał dziadek, który właśnie stanął  w drzwiach. Wyściskał wnuka na powitanie, a następnie dodał: – Jeśli chcesz, to pokażę ci moją kolekcję.

Antek był bardzo ciekawy, co to za kolekcja, więc poszedł za dziadkiem do dużego pokoju. Mężczyzna wyjął wielką księgę z oprawką wykonaną ze skóry. Wewnątrz nie było jednak papierowych stron, jak spodziewał się Antek. Każda strona miała kilkanaście plastikowych okienek, wewnątrz których znajdowały się monety. Dzięki temu, że okienka miały przezroczyste szybki z obu stron, można było obejrzeć monetę zarówno z jednej, jak i drugiej strony. Wystarczyło przerzucić stronę klasera. Kiedy wnuczek podzielił się swoim spostrzeżeniem, dziadek wyjaśnił, że każdy pieniądz, czy to moneta, czy banknot, ma awers, czyli przód, i rewers, czyli tył.

Wytłumaczył też, że każdy pieniądz to małe dzieło sztuki. Są na nim symbole, które odnoszą się do historii danego kraju i jego dziedzictwa kulturowego. Na dowód tego, co mówił, pokazał dwie monety z nominałem 1 euro pochodzące
z Włoch i Francji.
Obie monety miały taki sam awers, ale różniły się rewersem. Na włoskiej monecie widać było człowieka o czterech rękach i czterech nogach („Człowiek witruwiański”), który stał wewnątrz kwadratu i koła. Dziadek wyjaśnił mu, iż jest to odniesienie do najsłynniejszego dzieła wybitnego włoskiego myśliciela i artysty Leonarda da Vinci.

Natomiast francuskie euro miało drzewo, czyli symbol rosnącej w siłę Francji, sześciokąt (gdyż Francuzi tak potocznie nazywają swoją ojczyznę, ze względu na jej kształt widoczny na mapie), oraz trzy hasła: Wolność, Równość
i Braterstwo.
Na dowód, że tak samo jest z banknotami, dziadek wyjął
z portfela banknot dziesię
ciozłotowy.

– Popatrz, to jest portret pierwszego historycznego władcy Polski – Mieszka I. Na odwrocie znajduje się denar, czyli moneta, którą płaciło się za czasów Mieszka. A tutaj, spójrz, z tyłu, widać w tle fragmenty dwóch kolumn. Takie kolumny umieszczano w kościołach i warowniach budowanych za czasów Mieszka I.Dziadek wysypał z portfela kilka monet i pokazał, że na rewersie każdej emitowanej w Polsce monety znajduje się orzeł biały, który jest naszym symbolem narodowym.

Następnie opowiedział chłopcu o pozostałych monetach znajdujących się
w klaserze.
A gdy skończył, wyjął drugi, tym razem z banknotami. Antek słuchał historii dziadka jak bajki. Nigdy przedtem nie myślał, że pieniądze są tak ciekawymi przedmiotami. Za ich pośrednictwem dowiedział się więcej
o królach, władcach i bohaterach, o historii i kulturze niż z programów edukacyjnych w telewizji i wszystkich książek z biblioteczki rodziców razem wziętych. Okazało się, że każdy kraj ma swoje pieniądze, które nazywa się walutą. W ciągu wielu wieków używane w tych krajach pieniądze traciły na wartości, co oznacza, że za ten sam pieniądz raz kupowało się drogą rzecz,
a po kilku latach można było za tę kwotę kupić wyłącznie coś bardzo taniego. Podczas tworzenia Unii Europejskiej kilka państw umówiło się, że wprowadzi taką samą walutę, co ułatwi robienie wspólnych interesów. Chłopca nurtowało jednak pewne pytanie.

– Dziadku, a jak to się stało, że ludzie wymyślili pieniądze?

– Wiesz, synku, dawniej, gdy ktoś chciał dostać to, czego nie miał, musiał umówić się z osobą, która posiadała taki przedmiot, i dokonać wymiany. Nazywało się to handlem wymiennym. I było to dobre dla małej grupy ludzi. Ale kiedy człowiek zaczął w poszukiwaniu nowych towarów przemierzać wiele tysięcy kilometrów, nie chciał ciągnąć za sobą wielu przedmiotów na wymianę. Wymyślono wówczas, że do transakcji kupna i sprzedaży będzie się używało płacideł, czyli luksusowych towarów, takich jak kruszce i kamienie szlachetne, które były atrakcyjne dla kontrahentów. Później dopiero zdecydowano się na używanie metali szlachetnych, takich jak srebro i złoto do produkcji monet. Pierwsze pieniądze metalowe, czyli kruszce oznaczone pieczęcią, wynaleziono w VII w p.n.e. w Lidii i od tamtej pory używa się pieniędzy jako środka płatniczego. Takie pieniądze można było łatwo schować do sakiewki, były dużo lżejsze niż na przykład kosz owoców czy krowa.

Antkowi trochę zakręciło się w głowie od tych wszystkich informacji. Pomyślał przez chwilę i w końcu zwrócił się do dziadka:

– Wiesz, dzisiaj jestem już trochę zmęczony tymi opowieściami. Ale może jutro pomógłbyś mi zrobić klaser na moją kolekcję monet?

– Oczywiście! – ucieszył się dziadek. – W końcu będę miał towarzysza, który będzie podzielał moją pasję. Bo zdradzę ci w tajemnicy, że babcia interesuje się pieniędzmi, ale tylko wtedy, gdy trzeba zrobić zakupy.

I po tych słowach oboje – dziadek i wnuczek – roześmiali się serdecznie.

 


W ramach realizacji projektu "Mały miś w świecie wielkiej literatury" zapraszaliśmy do przedszkola przedstawicieli różnych zawodów, aby przeczytali ciekawe opowieści naszym dzieciom. Gościli u nas m.in. strażacy, policjanci, pani pielęgniarka. Dzisiaj zapraszamy do naszych domów jedną
z bardziej znanych gwiazd polskiej estrady Agnieszkę Chylińską, która przeczyta o przygodach Zezi i Gilera.


https://www.facebook.com/AgnieszkaChylinska/videos/2833212610095827/


Mały miś - kolejne spotkanie czytelnicze


Zaproszenie do polubienia strony Misiowej Mamy


Kolejne czytelnicze spotkanie z Misiowym Wujkiem - Maciejem Barańskim


Wiersz

 


„Czytaj z misiem”

1. Siadaj szybko na dywanie,
coś pięknego dziś się stanie,
w wielki świat literatury
zaprowadzi ciebie miś.


Ref.: Dzisiaj czyta twoja pani,
ale jutro spróbuj ty,
zaproś misia na kolanach
i opowiedz swoje sny/x2


2. Mały miś nas uczy wiele,
on jest naszym przyjacielem,
my choć kilka latek mamy
czytać chcemy przez dzień cały.
Ref.: Dzisiaj czyta twoja pani...


3. Mały miś nam wiele zdziała,
czyta z nami tata, mama
opowiada nam o świecie
pojąć tego nie możecie.


Serdecznie zapraszamy na czytelnicze spotkania z Misiowym Wujkiem - Maciejem Barańskim